Håkan Juholt är arkitekten bakom Reinfeldts stockholmspolitik.

När Håkan Juholt höll sommartal 2011 som partiordförande för socialdemokraterna så fanns det olika politiska saker han ville genomföra för Stockholmarna.

Det handlade om att bygga ut tunnelbanan, det handlade om att bygga 50000 bostäder i Stockholms län där han lovade då att skjuta till pengar från statligt håll efter 2014. Då för ett år sedan var kritiken frän från allianshållet. Anna Kindberg Batra kommenterade Juholts tal så här för ett år sedan:

”–Det är många miljarder han talar om. Man måste ta läget på allvar för att inte riskera underskott i ekonomin och hamna i så allvarliga situationer som nu Grekland och Spanien står inför.”

Nu ett år senare så har inte situationen förbättrats i Grekland och i Spanien ser det inte heller så bra ut men men en dalande opinion för alliansen och ett val om 2 år så gäller det att redan nu ta fram valfläsket och damma av Juholts politik. Att bygga tunnelbana är inte någonting som görs på ett svep utan det handlar om ett projekt som kan hålla på ganska länge, så att säga att tiden är rätt för att budgeten tillåter det detta året känns tunnt. Man vet inte hur saker kommer smälla när det gäller ekonomin i de europeiska länderna men vad man vet är att det är val om två år och opinionen ser inte bra ut så då finns det ett behov av att köra lite socialdemokratisk politik för att blidka och flörta med medelklassen som bytt till rödgröna sidan sedan Löfvén blev partiordförande i socialdemokraterna.

Jag kan ju undra om Reinfeldts rödgröna politik kan locka folk över på alliansens sida, hur det än må vara med den biten så får man ändå konstatera att när striden var som hetast inför valet 2010 med förbifart Stockholm där då rödgröna kontrade med att satsa lika mycket pengar på utbyggnad av infrastruktur som inte handlade om bilvägar så blir det att de trots allt får igenom rödgrön politik utan att sitta men makten i sin hand.

Själv som icke Stockholmare kan jag tycka att det är för mycket fixering vid Stockholm från samtliga partier i riksdagen, men om jag fattat det rätt så handlar det om att det antagligen är där som valet kommer att avgöras. Jag behöver inte tycka om det men partierna tror att om man vinner Stockholm stort så vinner man valet.

Det tog alltså ungefär 5 veckor för Moderaterna att tacka ja till möte hemma hos Annie Lööf i Småland, jag vet inte ifall man skall jubla över detta, om det var ett bra förslag hade man kunnat ge grönt ljus redan under Almedalsveckan. Jag vet inte om man skall jubla över det som centerpartist, jag tycker det ser ut som en dialog mellan bossen och underhuggaren. Det är inte en dialog mellan två parter innom alliansen som är jämnställda. Sedan är det störtlöjligt när Reinfeldt pratar om att ”de inte vill umgås”,alltså en dialog mellan olika partier som valt att samarbeta skall inte vara något som liknar en blöt fest på tilväxtverket eller för den delen ett centerpartistiskt samkväm anordnat av Annie Lööf med sprit och dryck där man har problem att skicka notan till rätt adress så skattebetalarna får ligga ute med pengar som egentligen skulle betalats av Centern själva eller övriga festdeltagare. Nu vet jag inte om det finns några djurparker nära Annie Lööfs hemort för i så fall hade hon kunnat ta med Reinfeldt på kommunikationskurs med delfiner.

Alltså sett från mitt vänsterperspektiv så har jag inga problem med en Stefan Löfvèn som behandlar sina förhandlingsparter, kanske först och främst Miljöpartiet och Vänstern som han relaterade till arbetsgivarsidan när han var ordförande för metall. Man sitter ner och man har en uppgift att komma överrens och man ser till att göra detta. Jag skulle gärna vilja se en möjlighet där iallafall vänstersidan av politiken håller dörren öppen för enskilda diskussioner med valfritt alliansparti.

Men nu är det så att alliansen själva har stängt den dörren och jag tror inte att detta kommer att gynna alliansen på lång sikt. Jag läste en kommentar till Reinfelds sommartal där personen sa att nu byter jag från M till Fp , jag tycker inte om politiken. När jag läste det så tänkte jag, det spelar ingen roll, när det är val så har bara de hårdkokta borgarna som aldrig skulle kunna tänka sig att rösta vänster bara ett val och det är alliansen. Spelar ingen roll vilket av de fyra de röstar på, de får bara ett politiskt valmanifest att förhålla sig till. Så det spelar ingen roll om man är missnöjd med moderaterna och flyttar till folkpartiet, de är fyra nyanser av samma sak.

Jag föredrar att partierna har sin egen röst och sitt eget valmanifest, den politiska mångfalden är en kärna i demokratin och den värnas inte av att fyra borgerliga partier växer samman till ett, vad man säger till den borgerliga väljaren är att man inte tror på den politiska kraft som det enskilda partiet eftersom man underskastar sig ett samarbete där partiets identitet sakta mals sönder tills det inte finns någonting kvar.

Men visst inom demokratins ramar så får ju faktist så kallade fritänkande partier själva välja sin politiska väg. De får hoppas att de borgerliga väljarna hänger med på resan.

 

 

 

 

 

Håll er till ämnet.




augusti 2012
M T O T F L S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031