Arkiv för 16 april, 2010

Gamla opinionsmätningar luktar inte gott.

2006 års sponsor av Moderaterna Svenskt Näringsliv har presenterat en rapport av en opinionsmätning gällande hur en SD röstare ser ut. Tittar man på underlaget så handlar det om en opinionsmätning av United Minds gjord i Mars 2010 och en mätning gjord av Novus Opinion gjord 27 januari – 23 februari 2009.

Den sista delen är en liten pocketbok utgiven av Timbro där slutsatser har skrivits ner. För det första när det gäller opinionsmätningar så är de väldigt osäkra , finns stora felmarginaler i materialen när man plockar stickprov på några tusen personer som skall representera svenska folket.

Tittar man speciellt på United Minds och deras mätmetod så blir den extra skev för att de använder webpaneler. Visserligen är det väl ganska imponerande att de har en kontaktyta där de kan nå 240000 svenskar med sina mätningar men det är inte bra att de inte har någon som helst kontaktyta med resten av de miljontals svenskar som finns.

När det gäller Novus mätning är den visserligen så bra (4000 personer minskar ner felmarginalerna) som en opinionsmätning kan bli men den är från januari – februari 2009. Den är lite gammal.

Det finns en jättebra mätning som är konkret och totalt kör över denna mätning med råge och det är Europaparlamentsvalet 2009. Där visar det sig att det fanns 103584 stycken Sverigedemokrater i juni 2009. Dock är den gammal också. Nu kan man ju vara lite snäll också mot killen på Svenskt Näringsliv som presenterar rapporten för han frågar sig inte hur många Sverigedemokrater som finns utan vilka som är Sverigedemokrater.

Jag håller inte riktigt med om SD väljare är frustrerade mittenväljare , en av slutsatserna som representanten för Svensk Näringsliv ger (och jag vill inte köpa pocketboken för att ta reda på hur han resonerat).

Var ligger mittens rike i Svensk politik ?

Mitt svar är att på Vänstersidan ligger Miljöpartiet närmast mitten , på högersidan blir jag mer tveksam. Jag tycker att de tre små dvärgarna (Centern, Folkpartiet och Kristdemokraterna) har tagit ett kraftigt steg mot höger och lämnat ett vakum i mitten så jag vet inte vilket parti från högersidan som placerar sig närmast miljöpartiet från högersidan.

Detta är min slutsats iallafall. Med tanke på hur Miljöpartiet står politiskt sätt så tror jag inte att stora strömmningar av folk kommer att lämna miljöpartet och ansluta sig till sverigedemokraterna. Jag tror att sverigedemokraterna främst suger väljare från allianssidan.

Andra bloggar:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7,


april 2010
M T O T F L S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930