Arkiv för 30 april, 2010

Jösses, en centerpartist som inte tycker om miljöpartiets politik.

Ser att en Centerpartist skriver att hon inte tycker om Miljöpartiets politik. Jag tänker så här. Det är underförstått att det ligger till på det sättet. Centern är på Alliansens sida och Miljöpartiet är på de Rödgrönas sida på riksnivå. Dock förstår jag eftersom jag läser Kent Perssons (M) blogg att i Örebro är Miljöpartiet på Alliansens sida i kommunpolitiken.

Kan man inte komma förbi den biten och rikta in sig på skillnader mellan partierna ?

Jag saknar en politik där personen som skriver först lägger fram hur motståndarens politik ser ut, och sedan visar hur den egna politiken ser ut, och till slut ger argument för varför den egna politiken är bättre.

Granska Miljöpartiet, granska de hårdare verkar vara en vanlig jargong på Allianssidan. Men för tusan en majoritet av samhälls och politik journalisterna är Moderater och Folkpartister. Vad är det för budskap de inte får fram enligt alliansen ?

bloggar

1, 2,

Kd räknas inte.

Sitter och funderar lite över senaste opinionsmätningen där Kd tangerar under 4 %. Nu skall man alltid vara sunt skeptiskt mot opinionsmätningar därför att de är som att ta ett stickprov, det är stora felmarginaler och vi talar inte om fakta när det gäller opinionsmätningar.De borde inte räkna med ett procentuellt stöd under 4 % när de jämför mellan blocken. 3,8% är inte procent som de kommer kunna tillgodoräkna sig.

Men om , jag menar verkligen om siffrorna för Kd stämmer och de ligger under spärren så hoppas jag att de tappat några procentenheter till följd av Odells skitretorik. Samtidigt kan jag gissa att Kd har trogna väljare som knappast byter parti så ofta. Jag tror att Kd är väldigt populär bland människor som ligger på 60+ i ålder men det är mer något jag höftar på känn utan att egenligen veta.

Om det nu är så att Toblerone-retoriken har tagit några procentenheter från ”verklighetens folk” så kan det vara det som är tungan på vågen när det gäller partiets vara eller icke vara efter 2010 års val.

Jag hoppas att vi slipper skitsnacket och att vi får sakpolitik i detta val.

bloggar

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21,


april 2010
M T O T F L S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930