Arkiv för 23 april, 2010

Den nya tiden i politiken.

Kanske låter lite andefattigt att sätta en sådan rubrik men jag skall förklara vad det är som är nytt.

Vi har haft en era som egentligen tog slut redan 2006 där ett parti som inte har egen majoritet har alla ministerposter och regeringsposter. Sedan kom alliansens seger 2006 som helt förändrade den politiska kartan. Fyra partier som delade upp makten mellan sig så alla partier fick ministrar.

Nu är det en självklarhet att om de rödgröna vinner makten 2010 så kommer de att ta efter en del av alliansens sätt att fördela ministerposter. Sossarna kommer att bli en i gänget på den rödgröna sidan , naturligtvis den största på rödgröna sidan och förhoppningsvis så blir det ett sammarbete mellan tre parter som kommer att mynna ut i politik där väljarna tydligt kan förstå att alla partier har fått med sina hjärtefrågor.

Jag tycker det saknas på allianssidan. Jag försöker fundera vilka beslut som de enskilda partierna har fått igenom på allianssidan och se vilka hjärtefrågor som Kd, Centern och folkpartiet har drivit. Det är ju faktist en ganska central och viktig fråga som folk som röstade på dessa tre sitter och funderar på.

Vilka nya lagar under senaste mandatperioden kommer från Centerpartiets, Kristdemokraternas och Folkpartiets ideologi ? Jag kan inte se vilka nya lagar som är specifikt från någon av dessa partier men mina ögon kanske inte är rättvisa heller eftersom det är politiskt sätt partier jag inte väljer att rösta på.

Det finns faktist väljare därute som valde Centern, Kristdemokraterna och Folkpartiet som opinionsmässigt har flyttat sina sympatier bort från dessa partier. Tycker dessa väljare att Moderaterna har fått för mycket inflytande på bekostnad av de som blivit tre små dvärgar opinionsmässigt ?

Min poäng här är att om Sossarna tar en för dominant ställning mot de samarbetspartners som de behöver för att få majoritet betyder det att de faller i samma fälla som alliansen gjort under denna mandatperioden. Jag tycker det är intressant att se hur kritiken haglar från allianssidan när de rödgröna bestämmer att flytta frågan om Stockholms framtida infrastruktursatsning till en folkomröstning.

Det är nya tider och Sossarna måste hitta lösningar så alla blir nöjda och alla vet att detta är ett krav från Vänstern och Miljöpartiet att skippa förbifart bygget. Nu vet ingen av dem vem som kommer att vinna och vad det kommer att bli, men de har hittat en beslutsväg i just den frågan som betraktas som ett svaghetstecken från alliansen.

När man tittar på allianssidans retorik och speciellt moderaternas retorik så påminns man ofta om att Reinfeldt är poppis, han har ledarförmåga och allt vad de nu spär på med. Jag tycker verkligen inte att det är en styrka för alliansen. Uppfattas han som en starkt lysande stjärna på allianssidan så bidrar det till en förflyttning av väljarstöd från de tre andra partierna i alliansen till Moderaterna. Moderaterna blir så starka på allianssidan att de förlorar ett av sina tre stödjeben under 4% spärren.

Vi har inte ett system som de har i USA eller Storbrittanien där man väljer personen före partiet. Hade vi haft ett sådant system är jag övertygad om att Reinfeldt hade gynnats av det medans de små partierna hade fått det väldigt svårt på grund av sin storlek.

Jag tror de fattar på Rödgröna sidan att det är laget som gäller och Mona Sahlin har mer en framtoning som en lagledare än den starkt lysande stjärnan på allianssidan. Förhoppningsvis glöms det inte av på rödgröna sidan efter valet om de vinner, missar de den läxan är det risk att de trillar dit på samma missar som alliansen gjort nu.

Andra bloggar

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7,

Svensk truppnärvaro i Afghanistan.

Snubblade in på en gammal opinionsmätning som jag tänker lägga upp som en referens utan att stirra mig blind på siffrorna. Jag skall visa hur man kan läsa ur mätningen på ett annorlunda sätt.

Ta inte detta på för stort allvar men ja man kan få en idé om vem som inte vill att Sverige skall vara i Afghanistan och vem som vill det. Det är stora felmarginaler och även om jag sätter en beskrivning behöver det inte betyda att någon som passar in på beskrivningen har de sympatierna.

Ok

Denna mätningen handlar det om.

De som är mest positiva till truppnärvaro.

Man i åldern 30 – 49 år, han är bosatt i norra Sverige, han är tjänsteman, och han röstar borgerligt och helst på Centern.

De som är mest negativa till truppnärvaro

En kvinna i åldern 50-64 år, hon är bosatt i Småland eller på öarna, hon är arbetslös och röstar rödgrönt och helst på vänsterpartiet.

—–

Men som sagt inget att stirra sig blind på eller ta som en sanning.

Nej jag har ingen lust att lämna en kommentar.

Jag ville bara säga att Roger Jönsson som är riksdagskandidat från Ystad postade en mycket bra post här som svar på detta.

Läste kommentatorsreglerna på s-info och det inbjuder inte till en öppen debatt och det är inte välkomnande. Så jag känner mig inte särskilt sugen att posta mitt beröm på sidan. Sådana saker som tas upp i kommenatorsreglerna är en självklarhet men det behövs knappast att skrivas på näsan heller. Jag tycker om att debattera , jag tycker om att diskutera men jag gör det alltid under mitt gamla chatnamn som jag använt sedan jag började chatta på Yahoo i slutet av 90 talet.

Tyvärr det känns inte inbjudande att kommentera när man får nästan hela lagboken bankad i huvet så jag avstår.

Jag tycker diskussionen är viktigare än personen. Är man en offentlig person eller en person som kandiderar till ett politiskt ämbete så är man offentlig som person. Jag är ingen offentlig person och jag strävar inte efter att bli det hellre. Jag tar fortfarande ansvar för allt jag skriver trots att jag skriver under mitt gamla fina chatnamn.

Vill man har diskussion på sin bloggsida så kanske man inte skall banka hela lagboken i huvudet på folk och det går faktist att plocka bort kommentarer och vidtaga polisiära åtaganden om man anser det nödvändigt.

Jag skall visa ett gott exempel från andra politiker Kent Persson (M) till exempel, där är det livliga diskussioner och högt till tak och man tar sitt eget ansvar. Jag håller verkligen inte med honom politiskt men det har varit många intressanta diskussioner där.

Nog om det. Nu har jag sagt vad jag tycker. Visst är det så att man få ha vilka regler man än önskar på sin egen blog. Om man vill ha det tight så inbjuder man inte till diskussion.

Andra som skriver om det ämnet som Roger Jönsson kommenterade på :

1, 2, 3, 4, 5, 6,


april 2010
M T O T F L S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930