Arkiv för 28 april, 2010

Chewbacca defence

Ni som känner till Star Wars känner också till Chewbacca, den stora björnliknande figuren som var Han Solos polare i de klassiska science fiction filmerna. Chewbacca låter ungefär som en skåpsdörr vilket i sig är ganska lustigt. En annan lustig grej är begreppet Chewbacca Defence som handlar om att gå i försvar för någon genom att prata om något helt annat än ämnet i sig. Man slänger ur sig ett nonsense argument och sedan hamrar på med det. Det har ingenting med saken att göra och det är bara till för att flytta fokus.

Jag såg att Odell med skit retoriken har fått en kompis som väljer att spela i samma division och det är Littorin. Jag kan lungt konstatera att opinionsläget är dåligt för alliansen och då gäller det att vara kreativ och ”gambla” lite grann. Det är som att säga:”-Vi har ingenting att förlora”.

Som den fotbollsälskande individ som jag är kan man jämföra dagens situation som att det har 45 minuter av matchen mellan De Rödgröna leder med 3 mål i pausen och det är dags att börja chansa litegrann bära eller brista. Så nu flyttar Alliansen fram positionerna men som man vet så innebär ju det att man täcker dåligt i försvaret.

Pessimismens dimma ligger tät runt alliansen och det verkar som vissa har gett upp på alliansens sida. Jag gissar att Odell och Littorin räknas till dessa individer som gett upp. Jag tror i och för sig inte att Kd kommer att åka ur riksdagen och om Odell kandiderar för Kd i Stockholm som 2006 borde han bli återvald och en del av oppositionen om han nu kandiderar igen. Men Littorin försvinner om alliansen förlorar makten han är vald av Statsministern.

Min poäng är att de har ingenting att förlora. Att testa lite retoriskt tveksamma vägar kanske fungerar och gör det inte det så är det tillräckligt lång tid kvar till valet för att eventuella negativa effekter skall klinga av.

Jag tror att det är väldigt få som byter block bort från de rödgröna för Tobleroneaffären som hände i mitten av 90 talet. Jag har surrat runt lite på bloggarna och ströläst lite kommentarer där folk lyfter fram tobleroneaffären , beskriver den i detalj och sedan säger att hon inte är en värdig statsminister. Jag gissar att till 99% är dessa personer som skriver om Tobleroneaffären och folk som knappast röstar på sossarna och antagligen inte röstar rödgrönt. Och de har antagligen aldrig gjort det heller. Folk känner till Tobleroneaffären och har redan justerat sitt politiska förhållningssätt till detta sedan lång tid tillbaka.

Vi kommer slippa Reinfeldt i denna typ av retorik. Han är låst, för om han tar ställning för att politiska skeenden som hände på 90 talet fortfarande har relevans då kan man lyfta fram Reinfeldts författade böcker från den tiden och låta han stå till svars för de åsikter han gav ut i skrift.

Det är ju tråkigt för personer på allianssidan som är intresserade av att nå ut till väljarna att kanske få frågor om denna typ av retorik som Odell och Littorin lutar sig åt. Även ifall de är oskyldiga till vad dessa herrar har sagt så kan det bli så att skiten sprider sig. Man kan ju sitta tyst på alliansens sida och hålla tummarna att detta retoriska skit grepp biter sig fast och har en effekt på väljarstödet, men det kan ju också bli så att de får väljarna på halsen som ber dem att ta ställning för eller emot denna typ av retorik.

Men vi får se hur det kommer att bli.

Jag avslutar med ett showwrestling klipp, showwrestling är ungefär lika seriöst som den retoriken som Odell och Littorin har levererat. Vill ni leka , Alliansen ? ”time to play the game !”

andra bloggar

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17,

Skithål Odell.

Nej jag säger inte att du är ett skithål herr Odell men jag säger att du har ett skithål , precis som jag och precis som alla andra människor och de flesta djuren på denna planet. Jag testar bara ditt nya retoriska grepp som kom i kölvattnet av hans nya skit retorik. Det var något med Toblerone.

Låt se här nu. ”Tobleronepolitik” och enligt Odell skall detta stå för ”ett slarvigt och ansvarslöst förslag”. Nu skall jag vara övertydlig här. Denna ljuvliga choklad vid namnet Toblerone är visserligen brun men den smakar fantastiskt gott, om den skitretorik som du klistrar på denna choklad hade haft en färg så hade den säkert varit brun men knappast aptitlig.

Odell har kommit in på den bruna vägens retorik, om det handlar om ren skitretorik eller bara god choklad och han går runt och lämnar ett tunnt brunt spår efter sig så vill inte jag testa vad det spåret består av.

Och nu en konstpaus. Jag vill varna känsliga tittare och poängtera att videon som visas här nere har ingenting med Mats Odell och göra eller ”verklighetens folk” eller någon av de som vill kännas vid att de är politiskt allierade med ”verklighetens folk”

Nåja tillbaka igen efter konstpausen.

Odell säger vidare att Toblerone affären inte bör ligga Sahlin till last idag. Så då måste det vara Tobleronen i egenskap av choklad som är ”slarvig och ansvarslös”.

Här skulle jag egentligen lagt in en bild på en Toblerone med försäljningssloagan ”Toblerone – den slarviga och ansvarslösa bruna chokladen”, men jag tror inte att de som tillverkar Toblerone skulle uppskatta det.

Naturligtvis är det inte det Mats Odell tänker på när han talar om utan det handlar om Tobleroneaffären. Jag måste nog lägga upp en liten video för att skilja denna goda bruna choklad från detta så att man tydligt ser att den är oskyldig i detta sammanhang , dvs den är inte slarvig eller ansvarslös.

Mums fillibabba, det såg gott ut, kan inte Tyska dock men vad spelar det för roll.

Nåja nu när själva chokladen är borta ur bilden och bara finns till namnet sprunget ur Odells vokabulär så tror iallafall inte jag att det finns en enda svensk som tror annat än att denna retorik var medveten och genomtänkt för att plocka fram Tobleroneaffären anno 1994. Jaja kanske väldigt små barn skulle knuta an Toblerone med chokladen men nu pratar vi om de stora barnen som håller på med politisk skitretorik.

Det handlar om att lägga en stor och våt blöja , förlåt slöja skall det vara, över hela debattsverige så att när man pratar politik så slipper man prata om sakpolitik. Jag tror inte att Odell vill prata politik han vill bara kasta retorisk skit. Jag vet inte vilka ambitioner som andra medlemmar av ”verklighetens folk” har eller andra allianssystrar och bröder. Det är ingen idé att fråga igen och begära att han skall be om ursäkt , han spelar i sin egen division just nu och förhoppningsvis får han spela där ensam.

Saken är den att om de saker som hände i mitten av 90 talet fortfarande har politisk betydelse då kanske det är dags att damma av Fredrik Reinfeldts gamla böcker den från 1993 som jag tänkte säga att den heter ”Verklighetens folk” men det gör den ju inte utan den heter ”Det Sovande folket”. Skall man då jaga Reinfeldt med dessa citat för att och fråga varför han tycker så istället för att säga varför han tyckte så. Då tar vi in mer från 90 talets politik. Problemet är ju att då spelar man i samma retoriska division som Odell.

Nej låt han hålla på. En sista grej. Det är inte så svårt att gräva lite i Odells politiska gärning och jag behöver inte sträcka mig tillbaka till 1994 och Tobleroneaffären.

År 2005 kan man läsa att Odell hade engagemang i till exempel Föreningen Svenskt Flyg Intresse AB och Flygtorget AB. Inget fel med att vara engagerad i näringslivet vid sidan av politiken men jag undrar om man är så sugen på att medverka till att utveckla infrastrukturen för tåg om man sitter i organisationer som har till uppgift att främja flyget ?

2006 finns det inga pengar till att bygga Norrbotniabanan som skulle ha gynnat godstrafik och persontrafik till norra Sverige. Vad vet jag ? Med sämre förbindelser med norr kanske fler är benägna att ta flyget när de skall norröver ? 7 år av trafikplanering skjuts i sank.

Odell har blivit anmäld för jäv för att ” han är storägare i ett företag som säljer tjänster till kommunerna. Samtidigt är han den minister som ansvarar för kommunerna” som det hette då 2006.

Och sedan sist men inte minst regeringen beslutar att avveckla  statsbidragen och subventioner som innebär att 11000 lägenheter inte blir byggda , detta är 2007 och regeringen under Odells ansvarsområde ser till att det blir totalstopp i branchen och där de står än 3 år senare.

Avslutningsvis tycker jag att det är intressant att Odell pratar om Tobleronepolitik som tydligen skall vara synonymt med att vara slarvig och ansvarslös. Bedöm själva om Odell har stått för en anti Tobleronepolitik.

Kan tilläggas att Mona Sahlins Tobleroneaffär var slarvigt och ansvarslöst för henne själv då på 90 talet och hon fick betala ett politiskt pris även ifall det hon gjorde inte var brottsligt. Det är viktigt att komma ihåg i sammanhanget.

Andra bloggar.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31,

Tidningar

1, 2, 3, 4, 5,


april 2010
M T O T F L S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930