Arkiv för 25 april, 2010

Jag gillar Sanna Rayman.

Jag gissar att jag inte står så nära henne politiskt sätt men hennes sätt att resonera om bloggningen tycker jag är bra. Jag tolkar det hon skriver som att det blir likriktningar på nätet genom den politiska bloggningen som sker nu på grund av att det är valår och jag tror nog att det att de stora politiskt engagerade bloggarna för de politiska partierna kommer att lämna arenan för att sedan poppa upp igen ett år innan nästa val 2014.

Funderar över bloggbävningar som hon nämner med anledning av FRA lagen. Det blev ett otroligt tryck, men jag vet inte om det bara handlade om att många länkade till varann utan att många skrev om det. Blir det många som skriver om det så blir det också ett stort fokus på frågan. Det var också en politisk tillspetsad fråga och frågan i sig berörde och berör internet där bloggarna lever sitt lilla liv.

Jag har börjat länka en massa till andra som skriver om samma sak. Jag vill inte sålla i länkarna och kanske bara plocka de som jag skulle tycka vara särskilt bra eller dåliga åsikter. Där kanske man kan se en politisk inriktning och likriktning där man till exempel tillhör ett visst parti bara länkar tillbaka till personer som är på samma sida av det politiska blocket.

Jag tycker det är orättvist från läsarens synvinkel, man borde bli bättre på att länka till folk man kanske inte politisk eller åsiktsmässigt håller med så läsaren får lättare att få så många olika politiska åsikter som möjligt. Jag tror man förlorar på det om man bara länkar till samma personer hela tiden, det blir en åsiktsmässig inavel som ingen har nytta av, och det blir rent ut sagt skittråkigt.

En annan sak som är intressant med Sanna Rayman är att kommenterar gärna på andra bloggar vid sidan av sitt journalistiska skrivande. Som till exempel detta. Seved Monke (fp) reagerar på det som Sanna Rayman skriver i SvD och hon går in och kommenterar. Jag tror inte att när man skriver på bloggar förväntar sig att författaren av en artikel på någon av tidningarna skall göra detta så det blir liksom plötsligt som man får personen tätt på sig och man får stå till svars för det skriver på ett helt annat sätt.

Jag tycker det är ganska coolt och jag hoppas att flera journalister och andra offentliga personer tar efter det sättet. Det blir en helt annan dynamik i samhällsdebatten om detta förekommer oftare och jag tror att alla vinner på det.

Mina egna ord och mitt eget bloggande är mer för att vara med och säga det jag tycker. Om någon läser det tycker jag det är jättekul. Om det jag skriver inte är intressant så får jag väl nöja mig med att hjälpa till att dirigera bloggtrafik.

Visst är det kul om man får folk att tänka och kanske se saker ur nya vinklar, om jag kan hjälpa till med det så blir jag bara glad men jag vill inte skriva mitt tyck på någons näsa och peka på det med hela handen och säga att detta är sanningen och den rätta vägen. Jag vill bara säga det jag tycker, så är det bra så.

Andra bloggar om detta ämne

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21,

Tidningar

1,


april 2010
M T O T F L S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930