Arkiv för 27 april, 2010

Littorin är de Rödgrönas bästa valarbetare.

Får tacka Littorin för att dela med sig om sina fördomar om ungdomar i åldern 16-24 år som han beskriver som en grupp som inte gör mycket alls. Det känns nog ganska kränkande för unga människor som försöker att kämpa så gott det går att få så hårda stämplar på sig.

Men vaddå, det är väl bara att tacka och ta emot från Rödgröna sidan. Det kan ju inte vara många individer från den gruppen som känner sig attraherad av detta kärva budskap från arbetsmarknadsministern. Kanske de rödgröna borde anlita honom för att val turnera landet runt jag tror han kan skrämma många människor bort från alliansen.

Sedan har vi killen som heter Odell som plockar fram Tobleronen och skall fäktas med den i retorikens träskmarker. Tobleroneaffären hände 1995 och jag tänker mig att om det är dags att gräva upp saker som går långt tillbaka i tiden så kanske det är dags att lyfta fram Fredrik Reinfeldts tidiga alster och citera valda stycken från hans böcker. Jag vet iallafall minst en aktiv moderat bloggare som skulle bli väldigt irriterad och peka på att källan är gammal och Reinfeldt var ung osv osv.

Jag hoppas det blir mer sakpolitik istället för klisterlappar i retoriken framöver.

Bloggar

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20,

Tidningar

1, 2,

”Detta visar att de använder demokrati, religionsfriheten och mänskliga rättigheter endast när det tjänar deras eget syfte”

Orden kommer från Shinkai Karokhail som ett svar på europeiska länders planer på att införa slöjförbud. Hon poängterar att hon inte gillar burkas men att hon inte är emot ett totalförbud av burkas heller.

Om man väljer att bära den av egen fri vilja skall man få göra det men man skall inte bli tvingad av någon annan att bära det. Hon pekar på att det borde finnas lagstiftning som straffar män som tvingar kvinnor att bära hijab.

Vad är det för skillnad mellan att tvinga dem att bära burqa och tvinga dem att inte bära burqa ?

Jag har skrivit om detta innan.

Varje halmstrå måste gripas.

Jag ser att en del lyfter fram opinionsmätningen beställd av Westander som något positivt när det gäller jobbfrågan. Jag tycker den är näst intill värdelös. Jag ser att tidningarna refererar till undersökningen och basunerar ut att 32 % tycker att Moderaternas jobbpolitik är bäst medans 27 % svarar att sossarnas jobbpolitik är bäst.

För det första, när man frågar 1000 personer så är det stora felmarginaler. Hänvisar till Henrik Oscarssons gamla post där han pedagogiskt förklarar hur felmarginalerna ser ut i opinionsmätningar. Räknar man in felmarginalerna blir siffrorna 29,2-34,8 % respektive 24,5-29,5% för Moderaterna och sossarna. Det verkar inte vara någon på tidningsfronten som undrar vart resten har svarat i denna undersökning.

Tittar jag på Westanders hemsida och redovisning av rapporten så kan jag konstatera att den gruppen som markeras som tveksam/vet ej visar så stora siffror som 31%. Jag tolkar det som att de som väljer den gruppen säger att ingen av partierna står för den bästa politiken när det gäller jobben och arbetslösheten. Min poäng här är att tidningar borde redovisa den siffran också för den är alldeles för stor för att bara flyttas åt sidan.

Jag ser att Kent Persson (M) använder ”ruttet valfläsk” i sin retorik när han pratar om de rödgröna och snabbtåg. Jag tror personligen att det inte är mycket ruttet valfläsk i just frågan om snabbtåg men jag vet var man kan hitta det ruttna valfläsket.

Det är bara att leta på nätet efter ”brutna vallöften” . Även om partierna är bra på att uppfylla sina vallöften så finns det alltid några få som blir just ruttet valfläsk. Jag tänker så här att om regeringen har missat att uppfylla vallöften i vissa kategorier så har iallafall svårt att lita på att det skall uppfylla sina vallöften i dessa kategorier om de presenterar nya vallöften i nästa val.

Men det kanske inte är rättvist att resonera på det sättet ?

Bloggar

1, 2,

Tidningar

1, 2, 3,


april 2010
M T O T F L S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930