Arkiv för 26 april, 2010

Ett modernt sätt att tänka.

För mig är det självklart att man skall bygga ut alternativ som är i balans med naturen. Jag ser tåg som ett sådant alternativ speciellt när det ställs emot andra alternativ så som bilen och flyget.

Hur vi än vänder och vrider på saker och ting så är oljan inte förnyelsebar. Vi kan vänta 5 , 10 , 15 år att förändra och jag tror att ju längre man väntar ju dyrare kommer det bli för alla som bor i Sverige att göra omställningen senare. Att förändra infrastrukturen på ytan på ett sådant sätt att använder energi som produceras närmare oss och som är cyklisk måste ju ur konkurrenssynpunkt vinna varje gång om det ställs mot bilen eller flyget.

Jag tycker höghastighetståg som Rödgröna nu föreslår går i linje med hur jag tänker och funderar och det känns som ett klokt och logiskt steg att sätta igång med det om de vinner valet. Visst finns det brasklappar som pekar på att projektet kanske inte är så bra men ur min synvinkel tycker jag denna kritiken är bristfällig. Men jag sätter ju inte tidsvinsten i första rummet utan att minska förbrukningen av fossila bränslen i förmån för ”cykliska” energiformer.

Politiskt sätt om man skall våga sig på en analys så är detta förödande för allianssidan, jag noterar i skrivande stund att argumenten från allianssidan lyser med sin frånvaro, det verkar vara väldigt tyst på bloggfronten från allianssidan. Jag misstänker att detta kommer slå extra hårt mot Centerpartiet. Jag noterar debattartikeln skriven för några dagar sedan där centerpartister pratar sig varma och fina för betydelsen av bilen och förbifarten i Stockholm. Jag tror att deras djupa engagemang för Stockholm kastar centern in i en identitetskris. De har sina rötter ute på landsbygden och att ta strid för Stockholmsfrågor som detta cementerar bilden av Centern som ett storstadsparti.

Jag tycker det känns som falsk marknadsföring att de kallar sig centern för de står inte i centrum mellan de två politiska blocken. Idag är de ett utpräglat högerparti, ett av världens rikaste partier bör man tillägga som har många likheter med det ekonomiskt starka fotbollslaget Chelsea som trots stor ekonomisk uppbackning missar att vinna de stora titlarna. Centern har inte och kommer inte under en överskådlig framtid vinna några titlar. Nåja kanske att vara stödparti till Moderaterna räknas som en seger ?

När det gäller förbifarten så kommer Stockholmarna att få den om de vill ha den genom folkomröstning. Som icke Stockholmare är jag nöjd att denna frågan flyttas bort från riksnivå till lokal nivå där den hör hemma. Jag är ganska urless på fokuseringen runt det. Man får känslan av att Stockholm är det viktigaste som finns för alliansen medans resten av landet inte är så intressant. Visst Stockholm är viktigt men inte så stort och viktigt som Alliansen målar upp det. Det finns ett land och ett liv utanför Stockholm också. Jag vill inte trampa på någon Stockholmares lokalpatriotism , det är en vacker stad som jag besökte senast 1987 när jag var ung. Jag säger bara att förbifarten är ingen riksfråga som engagerar andra än dem som bor där, det är en lokal fråga.

Jag tror att de Rödgröna just tog snabbtåget och säkrade valsegern en gång för alla, bakom dem kommer alliansen jagandes i bilar men de kommer aldrig att nå ikapp. Men vad vet jag ?

Bloggar

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34,

35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51,

Media

1, 2, 3, 4,


april 2010
M T O T F L S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930