”Vår idé bygger på att du – oavsett din bakgrund, oavsett under vilka förhållanden du föds – ska ha möjlighet att förverkliga ditt livs drömmar.”

En rad från Mona Sahlins artikel i DN.

Där har vi skiljelinjen mellan det rödgröna blocket och Alliansen. Alliansen strävar inte efter att försöka ge samma förutsättningar för barn som föds i detta land, råkar man födas i en familj med stora sociala bekymmer eller begränsade ekonomiska förutsättningar så har man flera hinder framför sig för att kunna lyckas i livet jämfört med barn som kommer ur en familj med bättre förutsättningar.

Detta är grundpelaren för rättvisa. Barnet väljer inte sina föräldrar och vi som samhälle skulle vara totalt korkade om vi inte tog möjligheten att förse dessa barn med de möjligheter att bli det som de kanske kan bli när de är vuxna. Hjälper vi inte barnen när det är små finns det stor risk att de växer upp och tar revanch på samhället och kostar mer pengar för samhället som överstiger den lilla kostnaden som man kunde skjutit till när de var små.

Jag hoppas att de rödgröna besitter så mycket klokskap att de håller sig till att sätta mätbara mål vad de än planerar att göra för då kan man alltid se effekten av politiken. Där är en punkt som inte Alliansen inte varit särskilt bra på. Ett bra exempel är begreppet utanförskap som till dagens datum inte är definierat av Alliansen och det är bara ett emotionellt opreciserat politiskt slagord.

Andra bloggar

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34,

35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65,

66, 67, 68, 69, 70, 71, 72,

13 Svar to “”Vår idé bygger på att du – oavsett din bakgrund, oavsett under vilka förhållanden du föds – ska ha möjlighet att förverkliga ditt livs drömmar.””


  1. 1 Hans Åberg 13 april, 2010 kl. 16:38

    Menar du på fullt allvar att Alliansen medvetet vill behandla folk olika beroende bakgrund, etnicitet mm? Jag förstår inte hur du kommit fram till den saken?

  2. 2 essbeck 13 april, 2010 kl. 17:21

    Låt se här nu.

    Du lägger till bakrund och etnicitet, det är dina ord och jag pratar om familjer med stora sociala bekymmer begränsade ekonomiska förutsättningar.

    Jag pratar om barnet som växer upp i den miljön och att jag anser att dessa barn har inte valt sina föräldrar men att samhället måste se till att ha dörrarna öppna för dessa unga människor också.

    Hade de ekonomiska skillnaderna minskat under den senaste mandatperioden där ensamstående föräldrar med barn hade fått det bättre så skulle jag nog sagt att alliansen försöker att hjälpa de barnen som har det sämst ekonomiskt.

    Jag hänvisar till ett av alliansens brytna vallöften där de lovade att minska maxtaxan på fritids. En reform som hade kostat 0,5 miljarder som är en väldigt liten kostnad jämfört med andra typer av reformer.

    Det handlar inte om många hundralappar extra men dessa få pengar hade betytt oerhört mycket för de barnfamiljer med små ekonomiska marginaler.

    Jag anser att om man inte har råd att genomföra en reform på 0,5 miljarder, så är man inte intresserad av att underlätta för de grupper som skulle gynnats mest av det.

    Vilka grupper anser du har gynnast mest under den senaste mandatperioden ?

    • 3 Hans Åberg 13 april, 2010 kl. 17:47

      Ditt svar är luddigt och du svarar inte på frågan om det finns ett faktiskt uppsåt att försöka försämra för de sämst ställda? Jag menar att det är en befängd anklagelse.
      Vilka grupper som gynnats – alla! Hela allianspolitiken handlar om att föröka få hela kakan att växa, inte bara dela den mer rättvist. Dagens Sahlinare har ju knappast ökat förståelsen för hur sossarna har tänkt att åstadkomma det.

      • 4 essbeck 13 april, 2010 kl. 20:22

        Du tolkar min text som att jag pratar om etnicitet. Jag förstår inte varför du börjar prata om etnicitet. Kanske du kan utveckla det, hur du får den tolkningen av min text.

        Jag ställer en fråga till dig där jag frågar vem som gynnats mest under senaste mandatperioden.

        Ditt svar är väldigt luddigt när du säger alla när jag frågar vem som gynnats mest. Observera ordet ”mest”.

        Du läser min text och säger att jag anser att Alliansen vill behandla folk olika beroende på bakrund, etnicitet mm.

        Du klistrar på någonting som jag inte skrivit.

        Detta är vad jag skrev.

        ”Alliansen strävar inte efter att försöka ge samma förutsättningar för barn som föds i detta land, råkar man födas i en familj med stora sociala bekymmer eller begränsade ekonomiska förutsättningar så har man flera hinder framför sig för att kunna lyckas i livet jämfört med barn som kommer ur en familj med bättre förutsättningar.”

        Det är ganska enkelt att titta på de ekonomiska faktan på bordet och se vem som vunnit mest på Alliansens politik. Tycker du verkligen att det är nödvändigt för mig att visa alla dessa rapporter som tydligt visar vem som tjänat mest på alliansen politik och vilka grupper som förlorat mest ?

        Jag tycker det är väldigt luddigt när du påstår att alla har gynnats av alliansens politik.

        Alla lagar som har klubbats igenom under alliansens tid vid makten har genomgått en rigorös granskning från alla håll och kanter grupper har kunnat ge sina yttrande av effekterna av olika lagförslag i remissinstanser och dessa yttrande om vilka effekter som politiken kommer att ha är jag säker att allianspolitiker har läst och med det menar jag att de är fullt medvetna om vilket politiskt mandat de ger till ett lagförslag som sedan blir en lag.

        Jag tror att de lagt sitt stöd till varje ny lag efter ett försiktigt övervägande och har varit fullt medvetna om vilka effekter som blir utav lagförslagen.

  3. 5 Hans Åberg 13 april, 2010 kl. 20:41

    Glöm ordet etnicitet, jag la till det, inte av illvilja utan som ett tänkt exempel på hur olika utgångspunkter människor kan ha.
    Du vill tala om vem som fick mest, det tycker jag är ointressant om alla har fått det bättre.
    Jag frågade dig om du tror att alliansen handlar med uppsåt att några ska få det sämre?

    • 6 essbeck 13 april, 2010 kl. 21:31

      Ok du tycker det är ointressant vem som fått mest när det i andra änden skapat en situation där är dessa personer som har barn och sitter med tighta ekonomiska marginaler.

      Ställ den frågan till de som sitter i den situationen och fråga dem om det är ointressant vem som tjänat mest under alliansens politik.

      Jag tror att förändringen är avsiktlig. Jag tror att Alliansen jobbar för sin väljarbas som sällan är låginkomsttagare som kanske ibland är medelinkomsttagare och ofta är höginkomsstagare.

      Egentligen är det ganska ointressant och titta på uppsåt för det avskriver inte ansvaret för den politiken man skapat. Alliansen tar väl ansvar för sin politik ?

      Har man inte den sociala förmågan att se eller ens bry sig om vilka effekter politiken kan ha på grupper som sällan är i ens egen väljarbas eller sociala umgänge så är det ingen ursäkt för att orsaka en politik som skruvar åt för de som har det väldigt dåligt ställt.

      Men jag vill inte tro att Alliansens riksdagsmän och kvinnor handlar med en sådan ignorans. Det finns underlag innan man stiftar lagar som man får från alla olika håll. Jag tror att de som sitter i riksdagen ser till att sätta sig in i orsak och verkan av nya lagar och de väger till och från och resultatet är det vi alla får leva under.

      Får väl hoppas att det inte är uppsåtligt och att det handlar om andra faktorer som att de helt enkelt inte ideologiskt kan sätta sig in i hur dessa personer lever som fått det sämre.

      Om alla har fått det bättre så har inte opinionsmätningar sedan 2006 vid något tillfälle visat majoritet för Alliansen.

      Det kanske är något att fundera på. Om folk känner att de fått det bättre borde de väl säga att de röstar på Allianspartierna i någon opinionsmätning på 3 år.

      Och om du säger att alla fått det bättre under denna mandatperioden då måste folk i majoritet inte förstå det du säger eftersom de tydligen inte vill associera sig med alliansen.

      Förstår inte folk att de fått det bättre ?

  4. 7 detperfektalivet 14 april, 2010 kl. 08:17

    Uppsåt att några ska få de sämre?
    Målet för dem är ju att de om har de bra ska få det ännu bättre. Det är bara att titta på vilka som tjänat mest på regeringens politik.

    Sedan blir konsekvenserna av det, att de som redan har det dåligt får det ÄNNU sämre. A-kassa, och sjukförsäkring är båda två bra exempel på det. Man blir inte friskar och får inte fler jobb för att en låg ersättning blir ännu lägre.

    Det största problemet är ju att de är likgiltiga inför de som som får betala priset för deras politik. Pensionärerna är tex en annan grupp. Reinfeldt har i detta exempel tydligt sagt att man vill att det ska vara skillnad. Det är en poäng med den Moderatstyrda regeringens politik.

    Så egentligen så är väl det enkla svaret på frågan ja. Den borgerliga politiken utgår från att det är bra med skillnader. Inte för att de är onda människor, utan för att de tror att det i förlängningen är värt det. Det tror dock inte jag. Och jag tycker att historien bakom oss har visat på det. Den sittande regeringens politik är beprövad, genom år hundraden.


  1. 1 Per Altenberg – ett liberalare Sverige » Blog Archive » S spelar luftgitarr – igen Trackback vid 13 april, 2010 kl. 17:22
  2. 2 Socialdemokratins ändrade frihetssyn | Filppu Filosoferar Trackback vid 13 april, 2010 kl. 20:29
  3. 3 Meningen med livet | Filppu Filosoferar Trackback vid 21 april, 2010 kl. 19:54
  4. 4 Socialdemokratins ändrade frihetssyn « Filppu Filosoferar Trackback vid 14 november, 2010 kl. 06:04
  5. 5 Meningen med livet « Filppu Filosoferar Trackback vid 14 november, 2010 kl. 06:06

Håll er till ämnet.




april 2010
M T O T F L S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930